
Mūsdienās bērni arvien vairāk laika pavada telpās – skolā, mājās vai pie ekrāniem. Pētījumi rāda, ka daudzviet Eiropā bērni ārā pavada būtiski mazāk laika nekā viņu vecāki vai vecvecāki tajā pašā vecumā. Lielbritānijā bērns vidēji ārā pavada vien dažas stundas nedēļā – apmēram uz pusi mazāk nekā pirms divām paaudzēm. Savukārt ASV pētījumi ir vēl dramatiskāki – 90% bērnu lielāko daļu sava brīvā laika pavada iekštelpās, nevis dabā. Šie un daudzi citi fakti tika atklāti konferencē “Bērni un daba”, kas notika Dānijā augusta beigās.
Ko dod laiks dabā
Bērnībā pavadītais laiks dabā nav tikai jautra izklaide, tā ir pieredze, kas ietekmē gan fizisko, gan garīgo, gan emocionālo attīstību. Daba pati par sevi kļūst par mācību vidi – tur, kur nav noslēgtu sienu un mākslīgu noteikumu, bet kur viss notiek pēc dabiskajiem ritmiem un likumiem. Tieši šādā vidē bērni mācās uztvert pasauli visaptveroši un harmoniski.
Fiziski aktivitātes ārā ir neaizstājamas. Rāpšanās kokos, skriešana pa meža taciņām vai vienkārši došanās pārgājienā pa lauku ceļu ir kustības, kas attīsta muskuļus, koordināciju un izturību. Šāda pieredze nevar tikt aizstāta ar sporta nodarbībām telpās, jo ārā kustības vienmēr ir daudzveidīgākas – nav divu vienādu soliņu, divu vienādu sakņu vai divu vienādu vēja brāzmu. Tās liek ķermenim reaģēt, improvizēt un kļūt noturīgam.
Visu rakstu lasi žurnāla Medības septembra numurā vai portālā lasi.lv.
Krāsu režīmi termokamerās – kāpēc tie ir svarīgi un kad tos izmantot
Žurnāla Medības otrajā pielikumā lasi par medību suņiem
