Avots: Latvijas Mednieku savienība (LMS)
17.12.2025. Saeimas Budžeta un finanšu komisijas sēdē, kur tika skatīti grozījumi likumā par Autoceļu lietošanas nodevām, Latvijas Mednieku savienību pārstāvēja LMS valdes priekšsēdētāja vietnieks Artūrs Surmovičs.
Sēdē viņš pauda LMS pozīciju, kas jau iepriekš bija izklāstīta mūsu iebildumu vēstulē Satiksmes ministrijai un komisijai: plānotais vinješu maksas būtiskais kāpums un nodevas piemērošanas paplašināšana (t.sk. reģionālajiem ceļiem) rada nesamērīgu finansiālu slogu lauku iedzīvotājiem, tostarp medniekiem un medību kolektīviem.
Mednieku darbs nav tranzīts vai komercpārvadājumi — tā ir sabiedriski nozīmīga brīvprātīga darbība:
– populāciju regulēšana;
– postījumu mazināšana lauksaimniecībā un mežsaimniecībā;
– kā arī dzīvnieku slimību ierobežošana.
Tāpēc aicinām lēmumu pieņēmējus izvērtēt samērīgus risinājumus: piemēram, sliekšņa paaugstināšanu no 3 t uz 3,5 t un/vai mērķētus atvieglojumus medībām izmantojamiem transportlīdzekļiem.
LMS ir gatava turpināt dialogu un piedalīties darba grupās un komisiju sēdēs, lai rastu risinājumu, kas ir taisnīgs gan valstij, gan lauku cilvēkiem un medniecībai Latvijā.
Skaties video ŠEIT (spied šeit) LTV 1 Panorāma, sākot ar 26:23
LMS vēstule Saeimas Budžeta un finanšu komisijai
PAR GROZĪJUMIEM AUTOCEĻU LIETOŠANAS NODEVAS LIKUMĀ UN TO IETEKMI UZ MEDNIECĪBU LATVIJĀ
Latvijas Mednieku savienība (turpmāk LMS) ir lielākā un vadošā nevalstiskā organizācija medību nozarē, kas pārstāv vairāk kā 360 biedru (mednieku klubu vai kolektīvu, kas apvieno vairāk nekā 9000 mednieku) visā Latvijā un ikdienā piedalās medību nozari ietekmējošo normatīvo aktu izmaiņu un projektu izstrādē un apspriešanā, kā arī cieši sadarbojas gan ar valsts, gan ar nevalstiskajām institūcijām un organizācijām.
Ņemot vērā, iepriekš minēto, LMS nosūta turpmāk minētos iebildumus par iespējamajiem grozījumiem Autoceļu lietošanas nodevas likumā, kas paredz būtisku autoceļu lietošanas nodevas (vinješu) palielinājumu kravas transportlīdzekļiem virs 3 tonnām, kā arī nodevas piemērošanu paplašinātam valsts autoceļu lokam, tai skaitā reģionālajiem ceļiem.
LMS ieskatā šādi grozījumi rada nesamērīgu un nepietiekami izvērtētu finansiālu slogu lauku iedzīvotājiem, tostarp medniekiem un medību formējumiem, un ilgtermiņā var negatīvi ietekmēt medniecības ilgtspēju un meža dzīvnieku populāciju pārvaldību Latvijā.
Vēršam Jūsu uzmanību, ka 2025. gada 18.jūnijā Zemkopības ministrija, AS Latvijas valsts meži (LVM), biedrības Latvijas Mednieku asociācija, Latvijas Mednieku savienība, Latgales mednieku un makšķernieku biedrība, Latvijas Meža īpašnieku biedrība, Zemnieku saeima, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome un Mazjūras zvejnieki parakstīja Memorandu par savstarpējo sadarbību savvaļā dzīvojošo dzīvnieku populāciju apsaimniekošanā.
Saskaņā ar minēto memorandu mednieku apņēmās veikt nepieciešamos pasākumus, lai samazinātu savvaļā dzīvojošo dzīvnieku radītos postījumus lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un zivsaimniecībā, lai novērstu zaudējumus tautsaimniecības nozarēm un riskus cilvēku dzīvībai un veselībai, tai skaitā ceļu satiksmes negadījumos.
Mednieku ikdienas darbība ir cieši saistīta ar pārvietošanos pa valsts galvenajiem, reģionālajiem un zemes ceļiem, kas ved uz meža masīviem un medību platībām. Lielākā daļa medību kolektīvu izmanto transportlīdzekļus, kurus noteikti ietekmēs šāda veida grozījumi.
Tas nozīmē, ka būtiski palielinās izmaksas mednieku kolektīviem, turklāt izmaksas pieaugs nevis intensīvai tranzīta vai komercpārvadājumu izmantošanai, bet sabiedriski nozīmīgai brīvprātīgai darbībai – medījamo dzīvnieku skaita regulēšanai, postījumu mazināšanai lauksaimniecībā un mežsaimniecībā, kā arī dzīvnieku slimību ierobežošanā.
LMS uzsver, ka mednieki pārsvarā dzīvo un darbojas lauku reģionos, kur sabiedriskā transporta pieejamība ir ierobežota, daudzviet vienīgais reālais pārvietošanās veids ir privātais transportlīdzeklis, bieži vien neliels kravas auto vai pikaps. Pie šādiem apstākļiem vinjete faktiski kļūst par papildu nodokli lauku mobilitātei, īpaši skarti tiek tie iedzīvotāji, kuri jau tā iegulda savu laiku un resursus sabiedrības labā, nodrošinot medījamo dzīvnieku populāciju pārvaldību un uzņemoties pienākumus, ko citādi būtu jāfinansē valstij.
Šādi grozījumi ietekmēs arī apvidus transporta līdzekļu izplatību, kas var negatīvi ietekmēt sabiedrības mobilitāti ārkārtas gadījumos. Kā redzams no Ukrainas pieredzes, tieši apvidus transportlīdzekļu pieejamību un izplatība ir būtisks faktors, lai nodrošinātu efektīvu visaptverošu valsts aizsardzību.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Latvijas Mednieku savienība lūdz atkārtota Autoceļu lietošanas nodevas likuma grozījumu izskatīšanas gadījumā apsvērt sliekšņa paaugstināšanu no 3 t uz 3,5 t vai piemērot citu samērīgu risinājumu, kā arī izskatīt iespēju izstrādāt mērķētus atvieglojumus vai izņēmumus medībām izmantojamiem transportlīdzekļiem.
Latvijas Mednieku savienība ir gatava piedalīties darba grupās, komisiju sēdēs un konsultācijās, sniedzot detalizētāku informāciju par situāciju medniecībā, faktisko izmaksu pieaugumu un iespējamiem risinājumiem.
Gadījumā, ja Jums ir nepieciešama papildus informācija lūdzam sazināties ar Latvijas Mednieku savienības valdes priekšsēdētaju Juri Buškevicu, tālrunis: 28618685, e-pasts: juris.buskevics@lms.org.lv .
Nevajag laizīt pīles un kāpēc Āfrikas cūku mēris ir tikai Latvijā? “Šauj garām!” #314 epizode
ABONĒ 2026. GADAM UN LAIMĒ KARABĪNI!

👉 Abonē 2026. gadam bez pielikumiem.
👉 Abonē 2025. gadam ar 3 pielikumiem.
Žurnāla Medības trešajā pielikumā Mednieka gads 2026 par slimībām un parazītiem

Žurnāla Medības decembra numurā lasi par nelikumīgām medībām!




