Aprīkojums

Jautājam medniekveikaliem. Kā rīkoties, ja sabojājusies nule pirkta prece?0


Latvijā darbojas Patērētāju tiesību aizsardzības likums, kas paredz sistēmu, kā jārisina strīdi ar komersantu.
Latvijā darbojas Patērētāju tiesību aizsardzības likums, kas paredz sistēmu, kā jārisina strīdi ar komersantu.
Foto: Emīlija Mariševa

Pēkšņi saplīst medību zābaki, nesprāgst patronas kapsele, problēmas ar ieroci, optisko tēmēkli vai kādu citu ierīci. Ko darīt un kā rīkoties? Kā situāciju redz komersanti, kas piedāvā preces medniekiem?
Latvijā darbojas Patērētāju tiesību aizsardzības likums, kas paredz sistēmu, kā jārisina strīdi ar komersantu.

Kas likumā paredzēts

Likums paredz, ka sākotnēji patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs bez maksas novērstu preces neatbilstību vai arī to apmainītu pret citu preci. Tikai tad, ja to izpildīt nevar, patērētājs var pieprasīt naudas atmaksu.
Veikalā preces var nodot atpakaļ, ja tās ir neatbilstošas, piemēram, pareizi lietotas, saplīst. Piemēram, gumijas zābaki, iekāpjot ar tiem ūdenī, saplīst…
Preces var nodot atpakaļ divu gadu laikā, taču neatbilstība jāatklāj sešu mēnešu laikā. Komersants ir atbildīgs tikai par tādu neatbilstību, kas precei radusies tās nopirkšanas dienā. Taču, ja neatbilstība radusies sešu mēnešu laikā pēc preces nopirkšanas, tad uzskatāms, ka tā eksistēja jau pirkuma dienā. Turklāt tieši komersantam ir jāpierāda, ka prece ir bijusi atbilstoša līguma noteikumiem, nevis otrādi.
Tāpat sākotnēji patērētājam jāmēģina mutiski vienoties ar pārdevēju. Ja pārdevējs nepiekrīt risināt strīdu, patērētājam jāiesniedz rakstisks iesniegums, uz ko pārdēvējam jāatbild 15 darba dienu laikā. Ja komersants iesniegumu noraida vai ignorē, patērētājs var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai tiesā.

Uzziņai

Garantija ir ražotāja vai pārdevēja bezmaksas apsolījums atmaksāt patērētājam par preci vai lietu samaksāto naudas summu, apmainīt preci vai lietu pret atbilstošu preci vai lietu, bez atlīdzības novērst preces vai lietas neatbilstību vai veikt citas darbības, ja prece vai lieta neatbilst garantijā vai reklāmā sniegtajam raksturojumam.
Garantija dodama rakstveidā, un tajā skaidri norādāmi nosacījumi prasījuma pieteikšanai attiecībā uz garantiju, garantijas termiņš – laikposms, uz kuru attiecināta garantija, kā arī garantijas devēja nosaukums (firma) vai vārds, uzvārds un adrese. Garantijā norāda, ka patērētājam ir noteiktas tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem un ka garantija šīs tiesības neietekmē. Ja garantija neatbilst šiem noteikumiem, tas neietekmē garantijas derīgumu un patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai garantija tiktu izpildīta.
Garantija ir saistoša tās devējam atbilstoši garantijas dokumenta nosacījumiem un attiecīgajā reklāmā sniegtajai informācijai.

Galvenais – ar klientu runāt

SIA Ieroči pārstāve Evita Šķipsna teic, ka uzņēmums rūpīgi ievēro Patērētāju tiesību aizsardzības likumā noteikto un nāk pretī klientiem, kuriem gadījusies problēma ar iegādāto preci, reizēm pat lielākā apmērā, nekā to prasa likums.
“Protams, garantija nebūs spēkā, ja pircējs preci sabojājis pats, piemēram, uzsēdies uz makšķerkāta un to salauzis. Tas pats sakāms par apģērbu un apaviem. Savukārt ieroči, munīcija ir specifiskas preces. Taču mūsu uzņēmumā ir speciālisti, ieroču meistari, kuri spēj novērtēt, vai problēma radusies preces sākotnējā stāvokļa vai pircēja rīcības dēļ. Ja precei ir bijis sākotnējs defekts, kas nav pamanīts, cenšamies darīt visu, lai mūsu klients būtu apmierināts. Tāpat ieroci var saremontēt, ja tas sabojāts klienta nepareizas rīcības dēļ. Protams, par remontu šajā gadījumā būs jāmaksā.
Galvenais – runāt ar klientu un kopīgā dialogā rast abām pusēm pieņemamu risinājumu,” skaidro Evita Šķipsna.

Sia Ieroči
Sia Ieroči

Pircējam jānāk pretī

Savs situācijas redzējums ir arī mednieku veikala Artemida saimniekam Eināram Lapiņam:
“Ikvienā gadījumā cenšamies nākt cilvēkam pēc iespējas vairāk pretī. Ja jaunai precei ir ražotāja kļūmes dēļ radies bojājums, preci mainām, ja tas ir iespējams uzreiz, savukārt bojāto nosūtām ražotājam. Ja defekts konstatēts garantijas laikā, preci mēģinām maksimāli ātri nogādāt uz garantijas remontu un cenšamies palīdzēt, lai saziņas process ar ražotāju un nepieciešamais remonts būtu pēc iespējas ātrāks.
Mūsu gadījumā ir labi, ka turpat veikalā ir pieejama šautuve, kurā, piemēram, iegādāto un turpat uzmontēto tēmēkli var piešaut. Ja ir kādas problēmas, tās var nekavējoties risināt.
Tāpat arī ar ieroci – to nekavējoties var pārbaudīt. Runājot par ieročiem – man gan nav nācies saskarties ar ieroča ražošanas defektu, kura dēļ būtu nepieciešams garantijas remonts, tomēr ceļš, kas tādā gadījumā būtu ejams, ir garš un saistīts ar vairākkārtēju ieroču pārreģistrāciju.
Attiecībā uz neizsprāgušu patronu, problēmsituāciju var radīt kā nekvalitatīvi izgatavota munīcija, tā arī iespējama ieroča vaina. Ir jāpārzina savs ierocis. Ja ar kādām patronām šādas problēmas rodas, jāizmēģina citas. Iespējams, ieroča belzenīši sit mazliet vājāk un vajadzīgas jutīgākas kapseles.”

Ja iegādāts brāķis, jāpalīdz

Tirdzniecības centrā Sāga esošā veikala Jahipaun vadītāja vietnieks Raitis Smilškalns atklāj, ka pagaidām nav bijis gadījumu, kad pircējs par garantiju atgrieztu kādas dārgākas vai sarežģītākas preces:
“Bija dažas situācijas, kad pie mums vērsās ar pretenzijām par apģērbu. Taču šīs problēmas ātri atrisinājām ar izplatītājiem un ražotājiem. Atsevišķi gadījumi šajā ziņā bijuši arī Igaunijā. Ja konstatēts ražotāja brāķis, preci samainām.
Nepieciešama laba diskusija ar klientu. Ja ir kāda problēma, droši var pie mums vērsties, un problēmu risināsim kopīgi.”

Vēlmi palīdzēt mēdz izmantot negodprātīgi

Saistītie raksti

Mednieku veikalu Huberts saimnieks Gatis Bināts atklāj kādu ne visai patīkamu šīs jomas aspektu:
“Mūsu uzņēmuma darbības laikā tikai ar vienu klientu nevarējām atrast kopīgu valodu, un viņš vērsās Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, taču arī tajā gadījumā klienta pats bija vainīgs pie notikušā. Mēs izmantojām jurista palīdzību, un klients savu iesniegumu atsauca.
Varu teikt, ka no tiem cilvēkiem, kuri atnāk uz veikalu parunāt par garantiju, godīgi ir vien desmit procenti. Pārējie domā, ka mēs esam vakarējie, savukārt viņi ir paši gudrākie.
Savulaik bija problēma ar cilvēkiem, kuri vēlējās tikt pie jaunas optikas esošās garantijas laikā. Vienam no optisko tēmēkļu ražotājiem bija prakse, ja gadījās brāķis, uzņēmums ierīci neremontēja, bet mainīja pret jaunu. Tiesa, konstatēt brāķi var, vien sūtot uz rūpnīcu, kur optiku testē speciālās ierīcēs. Tas aizgāja tautās ne tikai Latvijā. Cilvēki nesa tēmēkļus atpakaļ, apgalvojot, ka tie ir brāķis, un gaidīja jaunu. Ražotāji sāka tēmēkļus testēt un nepieciešamības gadījumā remontēt. Daudziem bija ļoti nepatīkams pārsteigums, saņemot atpakaļ to pašu optiku, turklāt ar vēstuli, ka tā nav bojāta.
Garantijas prasības gadījumā preces ražotājam nosūtām par saviem līdzekļiem, taču klientu brīdinām, ja prasība būs nepamatota, būs jāatmaksā sūtīšanas izdevumi, kas optiskās ierīces gadījumā ir 40–70 eiro. Pretenziju, kad tiek atnestas optiskās ierīces par garantiju, skaits samazinājās par 70 procentiem. Savulaik nesa pa divām dažādu marku optikām nedēļā uz garantijas remontu, tagad divos mēnešos vienu.
Jāsaprot, ka garantija attiecas uz rūpnieciskiem defektiem, nevis pircēja radītiem bojājumiem, kas radušies nepareizas lietošanas dēļ.
Gadījumos, kad konstatētas problēmas ar ieročiem, arī jārēķinās ar ievērojamu laiku, lai ieroci nosūtītu ražotājam, problēmas tiktu novērstas un ierocis tiktu atgūts. Šādu preci nevar ielikt pakomātā un aizsūtīt. Jākārto licences policijā un jāmeklē pārvadātājs, kam ir nepieciešamās atļaujas. Ne katrs pārvadā ieročus, un ne katrs uz nepieciešamo galamērķi.
Savukārt par garantijas attiecināšanu uz munīciju vispār nevar būt ne runas.
Nav neviena produkta pasaulē, ka nelūztu un nesabojātos. Kvalitatīvākas preces lūst retāk, savukārt visvairāk atsauksmju dzird par precēm, kuras tiek pārdotas lielākos apjomos. Jo lielāks preču skaits, jo lielāka iespējamība, ka starp tām būs kāda ar brāķi.”

Video bloga #11 epizode. Medību apģērba ūdens tests – kā strādā membrānas

Pielikums. Putni medības un medības ar suņiem

LA.lv
Medībām.lv aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.

Podkāsti un video blogi

ME
Medības
Aprīkojums
Kā piešaut nakts redzamības tēmēkli Pard DS35 70 LRF. Stāsta Armands Reķis
Ekskluzīvi 23 stundas
ME
Medības
Klausies!
Kad gar medību tornīti brauc kaila dāma uz divriteņa… “Šauj garām!” #227 epizode
Ekskluzīvi 1 diena
ME
Medības
Aprīkojums
Kad peld ne tikai bebrs, bet arī mednieks…Testējam bebru medību komplektu
Ekskluzīvi 11. aprīlis, 2024
ME
Medības
Klausies!
Kad beidzot varēs naktī sākt medīt briežus? “Šauj garām!” #226 epizode
Ekskluzīvi 10. aprīlis, 2024
ME
Medības
Pieredze
“Tickless” ultraskaņas ērču atbaidītāja noslēpums – kā nomainīt bateriju
Ekskluzīvi 9. aprīlis, 2024
Indulis Burka
Aprīkojums
Jaudīga meža kamera, kas derēs ne tikai mežā. NITEforce Live-Cam PRO 4G
Ekskluzīvi 5. aprīlis, 2024
ME
Medības
Klausies!
Mednieki jāsoda ar lielākiem sodiem? Haralds Barviks “Šauj garām!” #225 epizode
3. aprīlis, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Reāls piecu binokļu tests. Pirmais iespaids un komentāri
Ekskluzīvi 25. marts, 2024
LD
Linda Dombrovska
Aprīkojums
Mednieka soma. Vai kamera attaisno cerības? Zeiss Secacam 7
Ekskluzīvi 25. marts, 2024
ME
Medības
Klausies!
Zaļais kurss atgādina komunismu! Juris Lazdiņš “Šauj garām!” #223 epizode
Ekskluzīvi 20. marts, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Bebru lamatas, nažu komplekts un munīcija! SIA Ieroči jaunumi martā
Ekskluzīvi 18. marts, 2024
ME
Medības
Pieredze
Nodarbības suņa prātam? Intelektuālā slodze un apmācība. Sarunas par suņiem #16
Ekskluzīvi 14. marts, 2024
Emīlija Mariševa
Aprīkojums
Saskatīt stirnāža siltās paduses. Testējam Pulsar Thermion 2 LRF XL50
Ekskluzīvi 14. marts, 2024
ME
Medības
Klausies!
Kad esi izaudzis mednieku veikalā uz letes. “Šauj garām!” #222 epizode
Ekskluzīvi 13. marts, 2024
ME
Medības
Pieredze
Kāda ir pirmā komanda, kas jāiemāca sunim? Kontakts
Ekskluzīvi 12. marts, 2024
Indulis Burka
Aprīkojums
Aprīkojums medniekiem. Visa pasaule smilšu graudiņā (pulkstenī)
Ekskluzīvi 11. marts, 2024
ME
Medības
Pieredze
Video! Kā uzmontēt sarkanā punkta tēmēkli uz bises: uzmontēšana, piešaušana, treniņi
Ekskluzīvi 9. marts, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
VIDEO. Attālajā Vaiņodē InfiRay prezentē jaunāko produkciju!
Ekskluzīvi 8. marts, 2024
ME
Medības
Klausies!
Ja čaulītes kabatā nevis seifā – visticamāk, esi pārkāpējs! “Šauj garam!” #221 epizode
Ekskluzīvi 6. marts, 2024
ME
Medības
Uncategorized
VIDEO. Lauksaimnieki un mežsaimnieki sagaida Siliņu pie Ministru kabineta
5. marts, 2024
LD
Linda Dombrovska
Pieredze
Kad ej pa suņa atstātajām asinspēdām jeb Neskrieniet uzreiz pakaļ medījumam!
Ekskluzīvi 5. marts, 2024
Emīlija Mariševa
Aprīkojums
Top pieci Vector Optics tēmēkļi lapsu medībām. Iesaka Juris Kušķis
Ekskluzīvi 4. marts, 2024
Emīlija Mariševa
Aprīkojums
Ģērbjam lapsu mednieku no galvas līdz kājām. Kā saģērbties medībām ziemā? Iesaka Armands Reķis
Ekskluzīvi 4. marts, 2024
ME
Medības
Pieredze
Stirna, glābjoties no vilkiem, ieskrien pagalmā. Bet tas nav šķērslis plēsējiem! Aculiecinieka video
Ekskluzīvi 1. marts, 2024
ME
Medības
Pieredze
Lielākā nozares izstāde pasaulē Shot Show! Arvida Baumaņa un Dāvja Zaubes iespaidi
Ekskluzīvi 1. marts, 2024
ME
Medības
Klausies!
129 lāči un saudzējamie šakāļi! Kā sevi pasargāt mežā? “Šauj garām!” #220 epizode
Ekskluzīvi 28. februāris, 2024
ME
Medības
Pieredze
Četri veidi, kā ielikt bebru lamatas. Praktiskais seminārs #37
Ekskluzīvi 26. februāris, 2024
ME
Medības
Pieredze
VIDEO! Lapsu riesta dejas kameras priekšā. Savvaļas dzīvnieki
24. februāris, 2024
ME
Medības
Pieredze
SKATIES! Neliels ieskats medību un makšķerēšanas izstādē Zalcburgā
Ekskluzīvi 23. februāris, 2024
ME
Medības
Klausies!
Mednieku skaits samazinās! Cik viegli kļūt par mednieku?! “Šauj garām!” #219 epizode
Ekskluzīvi 21. februāris, 2024

Lasītākie