Aprīkojums

Jautājam medniekveikaliem. Kā rīkoties, ja sabojājusies nule pirkta prece?0


Latvijā darbojas Patērētāju tiesību aizsardzības likums, kas paredz sistēmu, kā jārisina strīdi ar komersantu.
Latvijā darbojas Patērētāju tiesību aizsardzības likums, kas paredz sistēmu, kā jārisina strīdi ar komersantu.
Foto: Emīlija Mariševa

Pēkšņi saplīst medību zābaki, nesprāgst patronas kapsele, problēmas ar ieroci, optisko tēmēkli vai kādu citu ierīci. Ko darīt un kā rīkoties? Kā situāciju redz komersanti, kas piedāvā preces medniekiem?
Latvijā darbojas Patērētāju tiesību aizsardzības likums, kas paredz sistēmu, kā jārisina strīdi ar komersantu.

Kas likumā paredzēts

Likums paredz, ka sākotnēji patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs bez maksas novērstu preces neatbilstību vai arī to apmainītu pret citu preci. Tikai tad, ja to izpildīt nevar, patērētājs var pieprasīt naudas atmaksu.
Veikalā preces var nodot atpakaļ, ja tās ir neatbilstošas, piemēram, pareizi lietotas, saplīst. Piemēram, gumijas zābaki, iekāpjot ar tiem ūdenī, saplīst…
Preces var nodot atpakaļ divu gadu laikā, taču neatbilstība jāatklāj sešu mēnešu laikā. Komersants ir atbildīgs tikai par tādu neatbilstību, kas precei radusies tās nopirkšanas dienā. Taču, ja neatbilstība radusies sešu mēnešu laikā pēc preces nopirkšanas, tad uzskatāms, ka tā eksistēja jau pirkuma dienā. Turklāt tieši komersantam ir jāpierāda, ka prece ir bijusi atbilstoša līguma noteikumiem, nevis otrādi.
Tāpat sākotnēji patērētājam jāmēģina mutiski vienoties ar pārdevēju. Ja pārdevējs nepiekrīt risināt strīdu, patērētājam jāiesniedz rakstisks iesniegums, uz ko pārdēvējam jāatbild 15 darba dienu laikā. Ja komersants iesniegumu noraida vai ignorē, patērētājs var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai tiesā.

Uzziņai

Garantija ir ražotāja vai pārdevēja bezmaksas apsolījums atmaksāt patērētājam par preci vai lietu samaksāto naudas summu, apmainīt preci vai lietu pret atbilstošu preci vai lietu, bez atlīdzības novērst preces vai lietas neatbilstību vai veikt citas darbības, ja prece vai lieta neatbilst garantijā vai reklāmā sniegtajam raksturojumam.
Garantija dodama rakstveidā, un tajā skaidri norādāmi nosacījumi prasījuma pieteikšanai attiecībā uz garantiju, garantijas termiņš – laikposms, uz kuru attiecināta garantija, kā arī garantijas devēja nosaukums (firma) vai vārds, uzvārds un adrese. Garantijā norāda, ka patērētājam ir noteiktas tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem un ka garantija šīs tiesības neietekmē. Ja garantija neatbilst šiem noteikumiem, tas neietekmē garantijas derīgumu un patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai garantija tiktu izpildīta.
Garantija ir saistoša tās devējam atbilstoši garantijas dokumenta nosacījumiem un attiecīgajā reklāmā sniegtajai informācijai.

Galvenais – ar klientu runāt

SIA Ieroči pārstāve Evita Šķipsna teic, ka uzņēmums rūpīgi ievēro Patērētāju tiesību aizsardzības likumā noteikto un nāk pretī klientiem, kuriem gadījusies problēma ar iegādāto preci, reizēm pat lielākā apmērā, nekā to prasa likums.
“Protams, garantija nebūs spēkā, ja pircējs preci sabojājis pats, piemēram, uzsēdies uz makšķerkāta un to salauzis. Tas pats sakāms par apģērbu un apaviem. Savukārt ieroči, munīcija ir specifiskas preces. Taču mūsu uzņēmumā ir speciālisti, ieroču meistari, kuri spēj novērtēt, vai problēma radusies preces sākotnējā stāvokļa vai pircēja rīcības dēļ. Ja precei ir bijis sākotnējs defekts, kas nav pamanīts, cenšamies darīt visu, lai mūsu klients būtu apmierināts. Tāpat ieroci var saremontēt, ja tas sabojāts klienta nepareizas rīcības dēļ. Protams, par remontu šajā gadījumā būs jāmaksā.
Galvenais – runāt ar klientu un kopīgā dialogā rast abām pusēm pieņemamu risinājumu,” skaidro Evita Šķipsna.

Sia Ieroči
Sia Ieroči

Pircējam jānāk pretī

Savs situācijas redzējums ir arī mednieku veikala Artemida saimniekam Eināram Lapiņam:
“Ikvienā gadījumā cenšamies nākt cilvēkam pēc iespējas vairāk pretī. Ja jaunai precei ir ražotāja kļūmes dēļ radies bojājums, preci mainām, ja tas ir iespējams uzreiz, savukārt bojāto nosūtām ražotājam. Ja defekts konstatēts garantijas laikā, preci mēģinām maksimāli ātri nogādāt uz garantijas remontu un cenšamies palīdzēt, lai saziņas process ar ražotāju un nepieciešamais remonts būtu pēc iespējas ātrāks.
Mūsu gadījumā ir labi, ka turpat veikalā ir pieejama šautuve, kurā, piemēram, iegādāto un turpat uzmontēto tēmēkli var piešaut. Ja ir kādas problēmas, tās var nekavējoties risināt.
Tāpat arī ar ieroci – to nekavējoties var pārbaudīt. Runājot par ieročiem – man gan nav nācies saskarties ar ieroča ražošanas defektu, kura dēļ būtu nepieciešams garantijas remonts, tomēr ceļš, kas tādā gadījumā būtu ejams, ir garš un saistīts ar vairākkārtēju ieroču pārreģistrāciju.
Attiecībā uz neizsprāgušu patronu, problēmsituāciju var radīt kā nekvalitatīvi izgatavota munīcija, tā arī iespējama ieroča vaina. Ir jāpārzina savs ierocis. Ja ar kādām patronām šādas problēmas rodas, jāizmēģina citas. Iespējams, ieroča belzenīši sit mazliet vājāk un vajadzīgas jutīgākas kapseles.”

Ja iegādāts brāķis, jāpalīdz

Tirdzniecības centrā Sāga esošā veikala Jahipaun vadītāja vietnieks Raitis Smilškalns atklāj, ka pagaidām nav bijis gadījumu, kad pircējs par garantiju atgrieztu kādas dārgākas vai sarežģītākas preces:
“Bija dažas situācijas, kad pie mums vērsās ar pretenzijām par apģērbu. Taču šīs problēmas ātri atrisinājām ar izplatītājiem un ražotājiem. Atsevišķi gadījumi šajā ziņā bijuši arī Igaunijā. Ja konstatēts ražotāja brāķis, preci samainām.
Nepieciešama laba diskusija ar klientu. Ja ir kāda problēma, droši var pie mums vērsties, un problēmu risināsim kopīgi.”

Vēlmi palīdzēt mēdz izmantot negodprātīgi

Saistītie raksti

Mednieku veikalu Huberts saimnieks Gatis Bināts atklāj kādu ne visai patīkamu šīs jomas aspektu:
“Mūsu uzņēmuma darbības laikā tikai ar vienu klientu nevarējām atrast kopīgu valodu, un viņš vērsās Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, taču arī tajā gadījumā klienta pats bija vainīgs pie notikušā. Mēs izmantojām jurista palīdzību, un klients savu iesniegumu atsauca.
Varu teikt, ka no tiem cilvēkiem, kuri atnāk uz veikalu parunāt par garantiju, godīgi ir vien desmit procenti. Pārējie domā, ka mēs esam vakarējie, savukārt viņi ir paši gudrākie.
Savulaik bija problēma ar cilvēkiem, kuri vēlējās tikt pie jaunas optikas esošās garantijas laikā. Vienam no optisko tēmēkļu ražotājiem bija prakse, ja gadījās brāķis, uzņēmums ierīci neremontēja, bet mainīja pret jaunu. Tiesa, konstatēt brāķi var, vien sūtot uz rūpnīcu, kur optiku testē speciālās ierīcēs. Tas aizgāja tautās ne tikai Latvijā. Cilvēki nesa tēmēkļus atpakaļ, apgalvojot, ka tie ir brāķis, un gaidīja jaunu. Ražotāji sāka tēmēkļus testēt un nepieciešamības gadījumā remontēt. Daudziem bija ļoti nepatīkams pārsteigums, saņemot atpakaļ to pašu optiku, turklāt ar vēstuli, ka tā nav bojāta.
Garantijas prasības gadījumā preces ražotājam nosūtām par saviem līdzekļiem, taču klientu brīdinām, ja prasība būs nepamatota, būs jāatmaksā sūtīšanas izdevumi, kas optiskās ierīces gadījumā ir 40–70 eiro. Pretenziju, kad tiek atnestas optiskās ierīces par garantiju, skaits samazinājās par 70 procentiem. Savulaik nesa pa divām dažādu marku optikām nedēļā uz garantijas remontu, tagad divos mēnešos vienu.
Jāsaprot, ka garantija attiecas uz rūpnieciskiem defektiem, nevis pircēja radītiem bojājumiem, kas radušies nepareizas lietošanas dēļ.
Gadījumos, kad konstatētas problēmas ar ieročiem, arī jārēķinās ar ievērojamu laiku, lai ieroci nosūtītu ražotājam, problēmas tiktu novērstas un ierocis tiktu atgūts. Šādu preci nevar ielikt pakomātā un aizsūtīt. Jākārto licences policijā un jāmeklē pārvadātājs, kam ir nepieciešamās atļaujas. Ne katrs pārvadā ieročus, un ne katrs uz nepieciešamo galamērķi.
Savukārt par garantijas attiecināšanu uz munīciju vispār nevar būt ne runas.
Nav neviena produkta pasaulē, ka nelūztu un nesabojātos. Kvalitatīvākas preces lūst retāk, savukārt visvairāk atsauksmju dzird par precēm, kuras tiek pārdotas lielākos apjomos. Jo lielāks preču skaits, jo lielāka iespējamība, ka starp tām būs kāda ar brāķi.”

Video bloga #11 epizode. Medību apģērba ūdens tests – kā strādā membrānas

Pielikums. Putni medības un medības ar suņiem

LA.lv
Medībām.lv aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.

Podkāsti un video blogi

ME
Medības
Pieredze
Ar pamatīgu šaušanos supermedniekā! 15 reizi notiek Purnavu muižas kauss 2024
Ekskluzīvi 1 diena
ME
Medības
Pieredze
Kokneses klubu šaušanas mači!. Kāpēc vajadzīgi? “Šauj garām!” reģionālās ziņas no Kokneses
Ekskluzīvi 2 dienas
ME
Medības
Pieredze
Vieglākais veids, kā iemācīt sunim komandu “Guli”! Medību suņu apmācība
Ekskluzīvi 14. jūnijs, 2024
Sintija Dozberga
Virtuve
Gatavojam spiedienkatlā. TOP 11 šefpavāra ieteikumi, kā ātri pagatavot bagātīgu meža zupu
Ekskluzīvi 14. jūnijs, 2024
Emīlija Mariševa
Aprīkojums
Termiķis, kam ekrānā jābūt paziņojumam Don’t use while driving*
Ekskluzīvi 10. jūnijs, 2024
Indulis Burka
Aprīkojums
TESTS! Termotēmēklis ar 60 mm lēcu! THERMTEC Ares 360 LRF 384×288
Ekskluzīvi 8. jūnijs, 2024
ME
Medības
Pieredze
Viedoklis. Kad medniekam jāiesper pa d… un jādod pumperniķelis, lai sāktu kustēties
Ekskluzīvi 7. jūnijs, 2024
ME
Medības
Pieredze
Ja ne labākie baurošanā, tad labākie staltbriežu trofeju novērtēšanā! Reportāža
Ekskluzīvi 5. jūnijs, 2024
ME
Medības
Klausies!
Labais tonis ir teikt, ka daba iet bojā! Māris Liopa “Šaujam garām!” #234 epizode
Ekskluzīvi 5. jūnijs, 2024
ME
Medības
Pieredze
Liels vējš un attālums netraucē, ja jānomedī zelta āzītis. Mednieka dienasgrāmata #27
Ekskluzīvi 3. jūnijs, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Ar InfiRay E3 MAX V3 uz Leiputriju! Iespaidi par termokameru pēc gadu ilgas lietošanas
Ekskluzīvi 3. jūnijs, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Pirmie iespaidi Vector Optics binoklis! Vai ir tā vērts?
Ekskluzīvi 31. maijs, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Aktuālie sezonas gadžeti! Pret odiem, svilpes, termoierīces un stāsts par lāčiem
Ekskluzīvi 31. maijs, 2024
ME
Medības
Virtuve
Ja apnicis šašliks, super ātrie burgeri vasaras ballītei! No dabas līdz galdam #6
Ekskluzīvi 30. maijs, 2024
ME
Medības
Klausies!
Situācija ir depresīva un skumja! Saruna ar Jāni Baumani. “Šauj garām!” #233 epizode
Ekskluzīvi 29. maijs, 2024
ME
Medības
Pieredze
Pēc šāviena turpini strādāt tā, it kā šāviens nav bijis! Šaušanas seminārs bērniem Mārkulīčos
Ekskluzīvi 28. maijs, 2024
ME
Medības
Pieredze
Uzmanību, suņu saimniek! Pat neliela brūce var būt dzīvībai bīstama
Ekskluzīvi 24. maijs, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Iegādājoties termoierīci, dāvanā meža kamera 189 eiro vērtībā. GPSPRO jaunumi maijā
Ekskluzīvi 23. maijs, 2024
ME
Medības
Klausies!
Kad 95% gadījumu pats traucē ierocim izšaut precīzi! “Šauj garām!” #232 epizode
Ekskluzīvi 22. maijs, 2024
ME
Medības
Klausies!
Tālšaušanas un munīcijas lādēšanas noslēpumi. Šauj garām! dalībniekiem #43
Ekskluzīvi 14. maijs, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Labāk medīsim mežā, nevis uz ceļa!
Ekskluzīvi 16. maijs, 2024
ME
Medības
Klausies!
Mednieki ir “melnie kretīni” un daba ir jāsargā! “Šauj garām!” #231 epizode
Ekskluzīvi 15. maijs, 2024
Indulis Burka
Aprīkojums
Ietaupi! Kā Thermacell gāzes baloniņu uzpildīt atkārtoti?
Ekskluzīvi 12. maijs, 2024
Kate Šterna
Pieredze
Lūsis Valkas centrā no pagalma nolaupa ģimenes mīluli. DAP iesaka to tišināt prom! Aculiecinieka video
Ekskluzīvi 7. maijs, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Eksperimentējam. Dzinējmedību pret individuālo medību tēmēklis, šaujot uz skrejošo mērķi
Ekskluzīvi 3. maijs, 2024
ME
Medības
Klausies!
Kad lēmumus pieņem nekompetenti cilvēki. Arnis Muižnieks. “Šauj garām!” #229 epizode
Ekskluzīvi 1. maijs, 2024
ME
Medības
Aprīkojums
Daži praktiski padomi! Kas jāievēro, uzstādot meža kameru, lai nebūtu gļuku
Ekskluzīvi 29. aprīlis, 2024
ME
Medības
Virtuve
No medījuma jāpagatavo pilnīgi viss! Sirsnīgie salāti – mednieku rasols. No dabas līdz galdam #5
Ekskluzīvi 26. aprīlis, 2024
ME
Medības
Pieredze
Mēģināt trāpīt 800 metros. Vienoti valstij un nakts šaušana ar Pulsar Latvija. Video bloga #78 epizode
Ekskluzīvi 25. aprīlis, 2024
ME
Medības
Klausies!
Ja tu gribi sačakarēt kolektīvu, sadali to grupās! Artūrs Surmovičs “Šauj garām!” #228 epizode
Ekskluzīvi 24. aprīlis, 2024

Lasītākie